gotowi do odpowiedzi

Masz jakieś pytania?
Rozstęp mięśnia prostego brzucha a noszenie w chuście - Fizjoterapeutka Joanna Szlenda FizjoNosi 0
Rozstęp mięśnia prostego brzucha a noszenie w chuście - Fizjoterapeutka Joanna Szlenda FizjoNosi

Rozstęp mięśnia prostego brzucha to hasło, o którym coraz częściej usłyszeć można w telewizji, radiu, a nawet – całe szczęście! - w gabinetach lekarskich. Zastanawiasz się czy ten problem dotyczy Ciebie? Czy dotyczy on każdej mamy po porodzie?

Podczas ciąży i porodu ciało kobiety zmienia się, w cudowny sposób tworząc miejsce dla rozwijającego się dziecka. Ściana brzucha intensywnie rozciąga się, mięśnie ulegają wydłużeniu, są również poddane wpływom dużego ciśnienia w jamie brzusznej. Po 35 tygodniu ciąży u wszystkich kobiet w pewnym stopniu dochodzi do rozsunięcia się brzuśców mięśnia prostego brzucha w jego linii pośrodkowej, co nazywamy rozejściem mięśnia prostego brzucha. U części kobiet do roku następuje pełna regeneracja, u części jednak konieczne jest podjęcie terapii w gabinecie fizjoterapeuty uroginekologicznego, a czasem nawet leczenie operacyjne. Niestety badania jednoznacznie nie określiły czynników wpływających na to, dlaczego u niektórych kobiet rozstęp mięśnia prostego schodzi się samoistnie, a u niektórych nie. Zauważa się jednak, że zaburzenia i dysfunkcje dna miednicy i przedniej ściany brzucha mają związek z nieprawidłową postawą i nieprawidłowym wzorcem oddechowym, co z kolei wpływa na nadmierne ciśnienie w jamie brzusznej. Nadmierne, czyli takie, którego mięśnie brzucha nie są w stanie utrzymać. Możemy więc powiedzieć, że przetrwały rozstęp mięśnia prostego nie jest wyłącznie problemem brzucha.
Wręcz przeciwnie!

Brzuch jest obrazem tego, jak rozkładają się siły w naszym ciele.

Jest wiele szczupłych kobiet, które nigdy, nawet przed porodem, nie miały płaskiego brzucha – niechlubnie przyznaję, że należę do tej grupy (szewc bez butów chodzi..). Znasz przypadki dziewczyn, które robiły setki brzuszków, a mimo to ich brzuch był wystający? Ja tak! Mam też kilka pacjentek, które przez zbyt forsowny i źle dobrany trening nabawiły się właśnie rozstępu mięśnia prostego. Zapamiętaj proszę – brzucha nie "robi się" brzuszkami. Najlepiej zapomnij w ogóle o istnieniu tego ćwiczenia. Płaski brzuch to wypadkowa wielu czynników, takich jak dobra postawa, aktywne i efektywnie pracujące mięśnie głębokie, prawidłowy oddech. Nie każdy wystający brzuch to rozstęp mięśnia prostego, tak jak nie zawsze rozstęp na 1,5-2 palce będzie dawał efekt ciążowego brzuszka. Pokażę Ci porównanie zdjęć mojej pacjentki z jej stereotypową postawą, a tą, którą udało się nam uzyskać po skorygowaniu:

Możesz nie zauważać tego jak stoisz, poruszasz się, jak wstajesz czy nosisz swojego bobasa. Zerknij czasem w lustro, spróbuj się skorygować, nie wciągaj brzucha i nie spinaj łopatek. Wyciągnij się w górę i wyrównaj oddech. Zobacz, jak zmienia się Twoja sylwetka.

Co zrobić, kiedy jednak okaże się, że masz problem?

Załóżmy, że parę miesięcy po porodzie Twój brzuch wygląda jakbyś cały czas była w ciąży. Może zauważasz u siebie charakterystyczny stożek w linii pośrodkowej ciała podczas napięcia mięśni brzucha? Być może lekarz robiąc usg powłok brzusznych stwierdził u Ciebie przepłuklinę pępkową? Spokojnie. Z tym da się pracować! Odwiedź fizjoterapeutę, który specjalizuje się w pracy z kobietami. On przeprowadzi bardzo dokładny wywiad, zbada Cię i zaproponuje terapię. Terapia mięśnia prostego brzucha polega na odnalezieniu przyczyny przetrwałego rozstępu (ciąża nie jest tą przyczyną!), reedukacji postawy, aktywacji mięśni posturalnych, pracy nad wzorcem oddechowym, wyrównaniu ciśnienia śródbrzusznego. To praca indywidualna i należy mieć świadomość, że żaden gotowy trening nie zastąpi badania i doboru ćwiczeń konkretnie pod Twój problem. Co więcej, niesamowicie ważne jest, aby fizjoterapeuta ocenił w gabinecie to, w jaki sposób wykonujesz ćwiczenia – często istotne są niuanse, drobne szczegóły, których sama możesz nie zauważyć. Ja ze swoimi pacjentkami spotykam się raz w tygodniu, później raz na dwa, trzy tygodnie. Najważniejszą pracą jaką wykonują, jest ich praca własna w domu, czyli ćwiczenia,  dbałość o postawę i nawyki. Wspomagająco fizjoterapeuta może zastosować też Kinesiology Taping – to taśmy, które choć trochę przedłużą pracę terapeuty już po wyjściu z gabinetu.

Najczęściej spotykaną aplikacją Kinesiology Tapingu stosowaną w rozstępie mięśnia prostego brzucha jest tzw. Jodełka.

Jak długo trwa praca nad rozstępem mięśnia prostego brzucha? U niektórych dwa miesiące, u niektórych pół roku, a czasem o wiele więcej – to wszystko kwestia bardzo indywidualna. Wiele zależy od Ciebie samej. Pamiętaj, że w gabinecie spędzasz godzinę. Pozostały czas należy
do Ciebie.

Wśród noszących mam często pada pytania: czy rozstęp mięśnia prostego brzucha oznacza, że nie będę mogła nosić swojego bobasa w chuście czy nosidle? Zazwyczaj nie, ale pamiętaj, że wiązanie powinien dobrać doradca adekwatnie do Twojego stanu. Noszenie powinno Cię wesprzeć, a nie obciążyć. Idealnie byłoby, gdyby Twoją postawę podczas noszenia i wiązania ocenił fizjoterapeuta, żebyś miała pewność, że nie zrobisz sobie krzywdy. W kolejnym artykule postaram się bardziej zgłębić temat doboru wiązania do tematu rozstępu mięśnia prostego brzucha, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości :) Jeśli cokolwiek niepokoi Cię w wyglądzie Twojego brzucha – nie zwlekaj. Spotkaj się z fizjoterapeutą. Zrób to dla siebie samej!

Autorka: 

Joanna Szlenda
Mama, fizjoterapeutka i doradca noszenia ClauWi, 
FizjoNosi www.facebook.com/FizjoNosi
Specjalizuje się w pracy z kobietami w ciąży i po porodzie.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl